måndag 29 augusti 2011

Tillbaka till vanliga rutiner igen!

Då var barnen iväg till skolan, pigga och glada med frukost i magen! Det är faktiskt skönt att komma in i vardagens rutiner igen. Barnen har förstås nya scheman med allt vad det nu innebär och här nedan kan ni läsa vilken information som kommer från Linnéas skola..
Målet är att försöka göra skoldagen till en bra arbetsdag för eleverna. Vi har helt tagit bort raster och istället börjar eleverna senare och slutar också tidigare. Lektionsarbetet blir intensivt och det ställer såklart krav på oss lärare att vi har meningsfulla och varierande lektioner för eleverna.
Jag blev ärligt talat förvånad och arg när jag läste detta och tror faktiskt inte ett skit på att ta bort rasterna för eleverna. (Min egen teori) är att dom inte vågar släppa ut eleverna på rast för dom har ingen koll på dem och det tar för lång tid för dem att komma igång med lektionen. Det skulle inte förvåna mig om dom sparat in på rastvakter eller nåt annat.. Det stundar ett föräldramöte och om jag inte får en rimlig förklaring till varför, tänker jag ifrågasätta och bland annat ställa frågan om inte lärare alltid ska bedriva meningsfulla och varierande lektioner för eleverna, rast eller ej !!??

I fredags var jag ute och shoppade med bästa Lorena. Det blev två par byxor inköpta till lilla Lotten, ett par knallröda och ett par svarta. Jag har svårt för att hitta byxor som passar på längden och nu så klippte jag till och köpte två par! Här kommer en bild på en söt/glad liten pingla

Senare på kvällen fick vi fint besök från Lindeberg där Kenth fick öva sina färdigheter i matlagning. Det bjöds på soppa och fisk i alla färger/former och gott som vanligt blev det när mitt ♥ tog på sig förklädet och ställde sig vid spisen!


Till dessert hade jag gjort en frusen fluffig polkagrispaj som var supergod så om ni gillar polkagrisglass ska ni definitivt göra den!


Imorgon börjar alltså skolan igen för min del! Jag har sagt det förr men det ska bli roligt att komma igång igen. Dom har även ringt från jobbet så jag ska hoppa in tre pass denna vecka, kul! Ny termin, ny vecka och nya idéer och just därför har jag återigen tecknat ett årskort nere på Älvhögsborg i tron om att jag denna gång ska utnyttja det mer än jag gjort tidigare...nåja, jag fick ialla fall lite bra-att-ha-saker ☺! Önskar er alla en jättefin dag med mycket motion och glädje *ler*!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar